Bel me terug

20 MEI 2014
DOOR: NIKKI VEERBEEK

Als de interne communicatie op rolletjes loopt, is de kans groot dat jouw personeel doorgaans tevreden op de werkvloer zit. Onderschat dus nooit het belang van goede communicatie binnenshuis. Vijf tips op een rijtje.

1. Bepaal het medium

Bekijk per situatie wat het beste medium is. Dat hangt vaak sterk samen met het aantal medewerkers dat je moet bereiken. Er zijn tal van opties: face-to-face, telefoon, e-mail, intranet of social media gericht op de werkvloer (bijvoorbeeld Yammer of SocialCast). Pluspunt van schriftelijke communicatie is dat je het later weer op kunt sporen en dat kan nog wel eens van pas komen bij misverstanden. Maar verlies ook de toegevoegde waarde van face-to-face-communicatie nooit uit het oog. Dat is bij kleine bedrijven een fluitje van een cent. Groeit je onderneming, dan is dat niet altijd meer mogelijk of vergt het te veel kostbare tijd. Dat is niet erg, maar verwaarloos het niet helemaal.

2. Communiceer veranderingen

Wil je een stroom aan geruchten en bezorgde medewerkers die elkaar opjagen in de wandelgangen voorkomen, communiceer bedrijfsveranderingen dan op tijd. Stem dit ook af met de externe communicatie, werknemers willen bij wijze van spreken niet in de krant lezen dat jouw bedrijf vijftig mensen gaat ontslaan (en dat gebeurt!).

3. Overdrijf de communicatiestroom niet

In het tijdperk waar we dagelijks al een overvloed aan informatie binnenkrijgen, doe je er niet goed aan om je personeel continu lastig te vallen met mededelingen die eigenlijk niet direct aandacht vereisen. Als je wel vindt dat je iets moet delen, maar het niet enorm belangrijk is, kun je het ook verzamelen en in één bericht gooien.

4. Waardeer het koffiepraatje

Je zult er vast wel eens over klagen: medewerkers die uren staan te kletsen bij het koffieapparaat of elk halfuur een rookpauze nemen. Maar je hoeft de koffiepraatjes en meetings bij het rookhok niet altijd te vervloeken. Hoewel daar ongetwijfeld ook koetjes en kalfjes de revue passeren, kan het ook een krachtig intern communicatiemiddel zijn. Er af en toe bij gaan staan is geen verspilde tijd.

5. Houd het persoonlijk

Zelfs als persoonlijke communicatie niet mogelijk is, kun je er wel op letten hoe je iets verwoordt. Verwijs jij in een mailtje naar jezelf als ‘de directie’, dan creëer je daarmee afstand. Probeer met ‘ik’ en ‘jullie’ te praten.